Strategisk rådgivning
Som strategiska rådgivare är vi samtalspartners och bollplank. Tillsammans med våra uppdragsgivare identifierar vi målen för det kommunikativa arbetet. Våra kunskaper och vår långa erfarenhet av kommunikationsarbete garanterar det stöd våra kunder behöver för att bli framgångsrika i sitt arbete med kommunikation som strategiskt verktyg.
Relation till media
Att nå ut i media på redaktionell plats handlar mycket om att förstå villkoren på den mediala arenan. Kunskap om hur journalister arbetar och hur nyheter värderas på redaktionerna, är avgörande för att ditt företag ska lyckas nå ut i media.
På Perspective finns ett flertal kommunikatörer med lång erfarenhet från ledande befattningar inom tidningsredaktioner, nyhetsbyråer, PR-byråer och informationsavdelningar.
Vi kan, bland mycket annat, värdera nyheter, bedöma och producera pressmeddelanden, anordna pressträffar och presskonferenser, skapa underlag till debattartiklar och anordna seminarier med inbjudna journalister.
Medieträning
Förutom att bistå med råd, kontakter och praktiskt genomförande av olika pressarrangemang, kan vi hjälpa till med alla förberedelser inför våra kunders kontakter med media. Perspectives medieträning ger en förståelse för journalisternas arbete. Med hjälp av genomgångar och praktiska övningar förbereds och tränas våra kunder, vilket därmed skapar en trygghet i mötet med media.
Hantering av mediekriser
En medial kris kan vara svår att förutsäga. Men när och om krisen kommer gäller det att vara väl förberedd och ha inarbetade rutiner för att ta hand om den uppkomna situationen.
Hur man hanterar en kris bedöms lika hårt som själva krisen. Vi på Perspective har mångårig praktisk erfarenhet av medial krishantering och ser till att våra kunder är maximalt rustade.
IR och finansiell PR
För att få en korrekt och rättvis värdering av ett företag och för att finna rätt finansiärer, är det viktigt att nå ut med rätt information genom rätt kanaler till aktörerna på finansmarknaden. Börsnoterade företag måste kommunicera börspåverkande händelser, men även andra företag har finansiell information som är relevant att kommunicera till exempel vid bokslut, nya affärer etcetera.
Vi på Perspective ger våra kunder kvalificerad rådgivning kring Investor Relation (IR) och finansiell PR, mediekontakter och olika aktiviteter för att nå viktiga målgrupper.
Intern kommunikation
Att få vara engagerad och delaktig är ofta en förutsättning för att känna trivsel på sin arbetsplats. Medarbetare som är väl insatta i och delar företagets långsiktiga mål och strategier, bidrar också starkare till att en organisation når sina mål.
Medarbetarna är dessutom ett företags viktigaste kommunikatörer, som i sina personliga möten påverkar attityder och beteenden – och kanske möter potentiella kunder, aktieägare, journalister och opinionsbildare.
Genom att samordna den interna kommunikationen med övrig kommunikation uppnås maximal effekt. På Perspective finns lång erfarenhet av integrerad kommunikation.
Content
Content handlar om att ta fram icke säljande innehåll som ger mottagaren ett värde, i form av till exempel kunskap eller inspiration. Med hjälp av content kan företag bygga sitt varumärke, skapa engagemang, förtroende och starkare relationer med sina målgrupper.
Content kan ta sitt uttryck på en mängd olika sätt men ofta använder man sina egna kanaler för att sprida det som produceras. Perspective kan hjälpa er att ta fram strategier och planer för ert content, producera texter och distribuera dem. Vi har också en mängd samarbetspartners att ta hjälp av för framtagning av film, bild och annat icke textbaserat content.
Tidningar och nyhetsbrev
På Perspective producerar vi en rad digitala nyhetsbrev. Vi tar också gärna det redaktionella ansvaret för olika tryckta tidningar och andra publikationer, och kan projektleda hela produktionen från idé till färdig produkt. Vårt arbete vilar på en journalistisk grund med fokus på både vad som är viktigt för er som företag att berätta om, och vad som är intressant och givande för era läsare.
Sociala medier
Att agera på ett genomtänkt sätt i sociala medier är en förutsättning för att lyckas. En strategi med en tydlig målsättning och en handlingsplan är avgörande. Sociala medier kan vara komplexa och det är lätt hänt att man blir ivrig i ambitionen att synas. På Perspective ser vi sociala medier som en integrerad del i det PR-arbete vi gör för våra kunder.
Föreläsningar och utbildningar
Vi delar gärna med oss av våra kunskaper och erfarenheter i föreläsningar, seminarier och paneldebatter till exempel inom sociala medier eller krishantering.